Saturday, August 6, 2011

Frigidity @ Hati Dingin

Apakah hati dingin? (Frigidity )

Frigidity (Hati dingin) secara umumnya digunakan untuk merujuk kepada libido yang rendah (seks) pada wanita. Istilah ini sering digunakan dengan tidak betul untuk menggambarkan seorang wanita yang emosinya sejuk atau tidak bertindak balas seksual pasangan itu.

Kekurangan nafsu seks secara psikologi yang tertanam dalam minda bawah sedar seseorang dan dikaitkan dengan isu-isu yang lebih besar yang harus ditangani atau dibincangkan. Dalam sesetengah kes, wanita mungkin mengalami libido yang rendah dan enggan atau mengelakkan keintiman seksual atau mereka boleh bertahan tanpa mampu untuk mencapai orgasma, mencari keseronokan sedikit dalam hubungan.

Dalam kes-kes lain, wanita mungkin mengalami kesukaran untuk terangsang atau seks juga boleh menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan . Tetapi sama ada punca emosi atau fizikal, hati dingin boleh mengakibatkan konflik dan tekanan dalaman hingga boleh membuatkan hubungan tidak mesra.

Mendiagnosis hati dingin
Jika kekurangan keinginan seks telah menjadi satu masalah dalam hubungan anda, terdapat banyak pilihan rawatan untuk menyelesaikannya, bergantung kepada punca dan gejala tertentu. Masalah komunikasi sering terjadi kerana kekurangan keinginan seksual, jadi cuba berbincang perasaan dengan pasangan anda.

Jika masalah itu merupakan salah satu yang bersifat emosi, pasangan tersebut hendaklah merujuk masalah tersebut kepada orang yang ketiga, atau membuat temujanji dengan pakar psikologi untuk kaunseling peribadi tentang masalah tersebut. Ia boleh didapati untuk libido yang rendah atau hati dingin disebabkan oleh masalah fizikal. Jika ini berlaku, dapatkan pandangan profesional dengan berunding dengan pakar sakit puan, doktor atau rawatan alternatif.

Apa yang menyebabkan hati dingin?
Ia mesti difahami bahawa seksualiti melibatkan satu set kompleks emosi, minda dan tingkah laku, mulai dari percintaan dan perasaan keakraban dan keselamatan, perasaan keghairahan dan keinginan.

Keintiman tidak mempunyai suis yang boleh dijentik apabila seseorang berkongsi ingin menjadi intim, dan biasanya tempat dan situasi mesti berada di tempat yang betul dan selesa sebelum kedua-dua pasangan dapat menikmati rangsangan tersebut.

Punca-punca Frigidity / Emotional hati dingin

1. Masa lalu, trauma pengalaman seksual seperti rogol, sumbang mahram, atau serangan seksual
2. Rasa jarak emosi daripada pasangan ( Salah seorang keluar bekerja dalam jangka waktu yang lama tidak berjumpa)
3. Masalah komunikasi, hujah atau isu yang tidak dapat diselesaikan emosi antara rakan-rakan
4. Inhibitions keintiman yang dikaitkan dengan pantang larang agama atau peribadi, atau berasa ditangkis oleh seks
5. Emosi seperti malu, rasa bersalah, kemurungan, kebimbangan, atau kebosanan dalam hubungan
6. Faktor-faktor keadaan seperti pasangan yang mabuk, atau takut orang lain mendengar ketika hubungan intim di bilik sebelah
7. Takut mengandung atau penyakit kelamin
8. Rendah diri atau kurang keyakinan


Sebab-sebab fizikal daripada hati dingin

1. Kesakitan atau ketidakselesaan semasa hubungan (dyspareunia)
2. Kekeringan vagina
3. Kekurangan foreplay yang mencukupi
4. Prestasi seksual keupayaan lelaki (Zakar Lembik)
5. Keletihan atau keletihan
6. Insomia
7. Kesan ubat preskripsi
8. Kesan alkohol atau penyalahgunaan dadah
9. Perubahan berkaitan dengan menopaus atau ketidakseimbangan hormon
10.Untuk saraf Kerosakan yang disebabkan oleh pembedahan atau trauma
Jangkitan atau masalah sakit puan

Bantuan untuk hati dingin
Sebaik sahaja anda telah menangani punca masalah ini, penawar Rawatan Alternatif Mahsuri boleh membantu dalam meningkatkan keinginan seks dengan memastikan keseimbangan hormon dan meningkatkan kesihatan sistem peredaran darah dan juga perlu melakukan Terapi Saraf.

Penawar Mahsuri seperti produk Minda, Sakit Puan dan ubat Saraf boleh meningkatkan tahap hormon seks dan bertindak sebagai perangsang sistem saraf di samping membantu menambah tenaga dan meningkatkan keinginan seksual.


Faedah utama pendekatan semula jadi ialah bahawa ia boleh menawarkan manfaat preskripsi ubat yang lain tanpa kesan sampingan yang tidak diingini. Ia tidak pernah terlambat untuk membangunkan dan meningkatkan keseronokan seksual wanita dan mengembangkan hubungan seksual yang sihat dan memuaskan antara anda dan pasangan anda dengan meningkatkan keinginan seks.

No comments:

Post a Comment